شنبه 7 میزان 1403 برابر با Friday, 27 September , 2024

ریاست دانشگاه ابن سینا

دکتر محمد یحیی وقار

محمد یحیی وقار فرزند عبدالحسین رمزی در زمستان سال 1351 هجری شمسی در قریه ده‌ رمزی از توابع ولسوالی جغتوی ولایت غزنی دیده به جهان گشود. در سال 1357 شامل مکتب گردید. بعد از آغاز قیام مردمی بر علیه دولت وقت و تعطیل شدن مکاتب دولتی در مناطق روستایی، مدتی در نزد علمای منطقه و بعداً در مدرسه علمیه شهید امینی واقع در منطقه جرمتو ولسوالی جغتو مشغول فراگیری ادبیات و علوم اسلامی گردید. در سال 1369 برای تحصیل به پاکستان و ایران مهاجرت نمود و ضمن فراگیری علوم اسلامی، مکتب شبانه را نیز دنبال کرد. تحصیلات عالی را در سطح لیسانس و ماستری در رشته مدیریت ادامه داد و بعد از یک وقفه کوتاه، در سال 1385 موفق به اخذ دانشنامه ماستری در رشته مدیریت گردید. در سال 1388 به وطن مراجعت کرد و به‌عنوان عضو کدر علمی دانشگاه کاتب که تازه تأسیس شده بود فعالیت علمی – آموزشی‌‌ خویش را آغاز کرد. در سال 1389 با جمعی از همکاران و دوستان در تأسیس دانشگاه ابن سینا به‌عنوان عضو هیئت مؤسسان ایفای نقش نمود. ایشان فعلا در حال تدوین تیزس دکتری خویش در رشته مدیریت دولتی با گرایش خط‌مشی‌گذاری عمومی در دانشگاه تهران است.
استاد وقار علاوه بر عضویت در هیئت مؤسسان دانشگاه ابن سینا، در برخی از شوراها و کمیته‌های دانشگاه نیز عضویت داشته است. از مسؤولیت‌های اجرایی و اداری ایشان می‌توان به ریاست دانشکده اقتصاد، ریاست کمیته تضمین کیفیت دانشگاه و معاونت هیئت مؤسسان دانشگاه ابن سینا اشاره کرد و برای فعلا نیز ریاست دانشگاه را بر عهده دارد. تأسیس مکتب و لیسه سروش سینا از دیگر فعالیت‌های دکتر وقار است که همراه با سایر همکاران در سال 1397 در منطقه محروم غرب کابل آن نهاد آموزشی را بنیان نهادند. ایشان علاوه بر فعالیت‌های علمی و آموزشی به‌به مدت سه و نیم سال عنوان مشاور معاون دوم ریاست جمهوری نیز فعالیت داشته‌اند.
استاد محمد یحیی وقار علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و تدریس مضامین مدیریتی مانند اصول سازمان و مدیریت، مدیریت منابع بشری، مدیریت رفتار سازمانی، اصول بازاریابی، مدیریت دولتی، سیاست‌گذاری عمومی و مدیریت استراتژیک، در زمینه‌ پژوهش نیز فعال بوده‌اند. از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی ایشان می‌توان به عضویت هیئت تحریریه در فصلنامه جامعه فردا و عضویت در هیئت تحریریه فصلنامه علمی تخصصی پویش و فصلنامه علمی پژوهشی کتاب سینا اشاره کرد. راهنمایی ده‌ها عنوان پایان‌نامه دانشجویان رشته مدیریت در مقطع ماستری از دیگر فعالیت‌های علمی پژوهشی ایشان است که در مراکز و مؤسسات تحصیلات عالی کابل انجام‌شده است. همچنین از دکتر محمد یحیی وقار علاوه بر تدوین دو عنوان کتاب که عنقریب اقبال چاپ خواهد یافت، چند مقاله علمی نیز انتشاریافته است. عناوین برخی از مقالات انتشاریافته ایشان عبارتند از «مکانیزم‌های هماهنگی در آینه تئوری‌های مدیریت»، «بوروکراسی از نظریه تا عمل»، «ماهیت رهبری در تئوری‌های مدیریت»، «مدیریت از نگاه رئالیسم انتقادی»، «مکانیزم جبران خدمات در بخش دولتی»، «موانع اجرای خط‌مشی‌گذاری‌ عمومی در افغانستان» و «عوامل مؤثر بر پایداری سازمان‌های پروژه محور در افغانستان».

رؤسای پیشین دانشگاه ابن سینا

1. دکتر محمد امین احمدی از سال 1389 الی تابستان 1399
2. استاد یارمحمد باقری از خزان 1399 الی تابستان 1400
3. استاد مظفر خاوری از تابستان 1400 الی تابستان 1401