شنبه 7 میزان 1403 برابر با Friday, 27 September , 2024

دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا

فهرست مطالب

1-1 معرفی

دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا هم زمان با آغاز فعالیت دانشگاه در سال 1389  در دو رشته تکنالوژی معلوماتی و انجینیری نرم افزار آغاز به فعالیت نمود. این دانشکده شامل دیپارتمنت های تکنالوژی معلوماتی و انجینیری نرم افزار می‎باشد. این دانشکده در اثر ارتقا دیپیارتمنت کمپیوتر ساینس پوهنتون ابن سینا در بهاری 1391 ایجاد گردیده بود، ایجاد شد. مدت تحصیلی دوره لیسانس در این دانشکده، هشت سمستر بوده که در چهار سمستر دو سال اول مضامین همه شمول و اساسی و در چهار سمستر دو سال آخر دروس تخصصی در دو رشته (انجنیری نرم افزار و تکنالوژی معلوماتی) در نظر گرفته شده است.

1-2 چشم انداز و مأموریت

دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا، با عضویت در دو اکادمی آموزشی بین المللی مایکروسافت و سیسکو فرصت های شغلی آموزش معیاری جهانی را در افغانستان به وجود آورده است. دانشکده کمپیوتر ساینس دارای لابرتوار مجهز با وسایل شبکه از جمله روتر ها و سویچ های پیشرفته عصری برای انجام کار های عملی محصلان و تحقیقات اساتید می باشد. دیپارتمنت تکنالوژی معلوماتی به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، امنیت، پشتیبانی، مدیریت سیستم های معلوماتی مبتنی بر کمپیوتر و شبکه های کمپیوتری به ویژه برنامه های نرم افزار و سخت افزار کمپیوتر می پردازد.

دیپارتمنت انجنیری نرم‌افزار دانشگاه ابن سینا به یادگیریِ استفاده از اصول انجینیری مناسب برای تولید و ارائة محصول سافت‌ویری با کیفیتی که قابل اطمینان و با صرفه بوده و برروی ماشین‌های واقعی به طور صحیح عمل نماید، می‌باشد. دانشکده کمپیوتر ساینس به دنبال تربیت کادر علی متخصص و متعهد به ارزش های قانون اساسی و انسانی در علوم کمپیوتری در عرصع پژوهش و مهارت های مورد نیاز بازارکار ملی و بین المللی می‎باشد.

1-3 ارزشها

دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا، ارزش های مهمی برای اعضای این دانشکده وجود دارد. این ارزش ها عبارتند از:

  1. کیفیت: دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا بر ارائه آموزش با کیفیت و برتری تمرکز دارد.
  2. اخلاق: دانشکده از دانشجویان و اعضای هیئت علمی خود تقدیر می‌کند که اخلاق حرفه‌ای و صحیح را رعایت کنند و در همه اعمال خود از این ارزش پیروی کنند.
  3. نوآوری: دانشکده تلاش می کند تا محیطی را برای توسعه کردن تحقیقات مبتنی بر نوآوری و ابداعات جدید برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی ایجاد کند.
  4. همکاری: دانشکده به تقویت همکاری و تعاملات میان اعضای خود تأکید می‌کند و به تشویق به همکاری در پروژه‌ها و تحقیقات تیمی می پردازد.
  5. عدالت: دانشکده از این حیث که به دانشجویان و اعضای هیئت علمی خود برابری، عدالت و انصاف را تضمین می کند، اهمیت خاصی قائل است.
  6. پویایی: دانشکده به توسعه و رشد در دانش و فناوری کامپیوتر می‌پردازد و برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی فرصت های یادگیری و توسعه فراهم می کند.
  7. مسئولیت‌پذیری: دانشکده از دانشجویان و اعضای هیئت علمی خود انتظار دارد که مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند و به استانداردهای حرفه‌ای پایبند باشند.

1-4 ساختار

دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا دارای یک ساختار سلسله مراتبی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ریاست: دانشکده کمپیوتر ساینس دارای یک ریاست است که مسئولیت اداره کلیه امور دانشکده را بر عهده دارد. ریاست مسئول تدوین و اجرای سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات مربوط به دانشکده است.
  2. هیئت علمی: دانشکده کمپیوتر ساینس دارای یک هیئت علمی است که اعضای آن از اساتید و متخصصان حوزه کامپیوتر هستند. اعضای هیئت علمی در ارائه دروس و آموزش‌های تخصصی، انجام تحقیقات، همکاری با صنعت و انجام امور مدیریتی مشارکت دارند.
  3. دانشجویان: دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا دانشجویان را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف کامپیوتر پذیرش می‌کند. دانشجویان دریافت آموزش‌های تخصصی، انجام پروژه‌ها و تحقیقات و شرکت در امور دانشگاهی و فرهنگی دانشکده فعال هستند.
  4. مدیریت و اداره: دانشکده کمپیوتر ساینس دارای ادارات و واحدهای مختلف مانند اداره آموزش و پژوهش، اداره امور دانشجویی، اداره نظارت و کنترل کیفیت، اداره منابع انسانی و … است. این واحدها مسئولیت‌های مربوط به مدیریت، برنامه‌ریزی، امور مالی، ثبت نام دانشجویان و سایر امور مربوطه را برعهده دارند.
  5. ارتباطات و همکاری: دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا در ارتباط با دیگر دانشکده‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی داخلی و خارجی همکاری می‌کند. همچنین، ارتباط با صنعت و شرکت‌های فناوری اطلاعات جهت ارائه فرصت‌های شغلی و انجام پروژه‌های مشترک نیز در دستور کار دانشکده قرار دارد.

این ساختار دانشکده کمپیوتر ساینس دانشگاه ابن سینا مبتنی بر تقسیم وظایف، همکاری میان اعضا و مدیریت منابع است.

2- اطلاعات رؤسای دانشکده

دانشگاه ابن سینا

2-1 استاد سید محمد کاظم رجایی (اکنون)

استاد سید محمد کاظم رجایی در سال 1984 میلادی در ولایت بامیان به دنیا آمد. ایشان تحصیلات لیسانس خود را در رشته کمپیوتر ساینس در دانشگاه تعلیم و تربیه کابل در افغانستان و تحصیلات ماستری خود را در همین رشته در دانشگاه میسور  هندوستان  به پایان رسانید. استاد سید محمد کاظم  بیشتر از 12 سال تجربه تدریسی و مدیریتی در زمینه تکنالوژی معلوماتی و  برنامه‌نویسی در دانشگاه های خصوصی و همچنان در انستیتوت های تکنالوژی کمپیوتر وانستیتوت ملی اداره و مدیریت نیما دارد. استاد رجایی از سال 1398 به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌ ابن سینا مشغول به تدریس شد. ایشان در ابتدای سال تحصیلی 1399 نیز به عنوان استاد کادر در دانشکده کامپیوترساینس دانشگاه ابن سینا مقرر گردیده‌ و از اوایل سال 1402 به بعد منحیث رئیس دانشکده کمپیوتر ساینس ایفای وظیفه می‌نماید.

2-2 استاد محمد داود فروتن

استاد محمد داود فروتن در سال 1365 در ولایت غزنی چشم به جهان گشود. ایشان در سال 1385 از مکتب لیسه عالی عبدالعلی مستغنی ولایت کابل فارغ شد. ایشان دوره لیسانس را در سال 1389 از پوهنتون تعلیم و تربیه کابل و دوره ماستری را در سال 1394 از پوهنتون علم و صنعت کشور ایران اخذ نمود. استاد محمد داود فروتن از سال 1399 الی 1401 به عنوان ریاست پوهنحی کمپیوتر ساینس پوهنتون ابن سینا ایفای وظیفه نمود.

2-3 استاد جاوید حسین فضایلی

استاد جاوید حسین فضایلی در سال 1365 در ولایت میدان وردک تولد شد. استاد فضایلی تحصیلات لیسانس خویش را در سال 1386 از پوهنتون کابل در پوهنحی کمپیوتر ساینس و مدرک ماستری خویش را از دانشگاه NITK  کشور هند اخذ نمود.

2-4 استاد احمد ضیا  بهرامی

استاد احمد ضیا بهرامی در سال 1365 در ولایت غزنی چشم به جهان گشود. استاد بهرامی دوره لیسانس خویش را در سال 1387 از پوهنتون کابل در رشته ریاضیات و دوره ماستری خویش را در رشته کمپیوتر ساینس  در سال 1390 از پوهنتون عثمانیه کشور هند اخذ نمود. استا بهرامی از سال 1391 الی 1394 به عنوان رئیس پوهنحی کمپیوتر ساینس پوهنتون ابن سینا ایفای وظیفه نمود.