شنبه 7 میزان 1403 برابر با Friday, 27 September , 2024

دانشکده اقتصاد دانشگاه ابن سینا

فهرست مطالب

معرفی

دانشکده اقتصاد در سال 1389 همزمان با تأسیس دانشگاه ابن سینا فعالیت خود را در در دو دیپارتمنت «اقتصاد تجارتی» و «مدیریت مالی و امور بانکی» آغاز کرده است. تا پایان سال 1401 نزدیک به 500 نفر دانشجو در 19 دور از هردو دیپارتمنت این دانشکده فارغ التحصیل شده است که تقریبا تمام فارغ التحصیلان به سرعت یا در موقعیت های مناسب مشغول کار شده اند و یا برای ادامه تحصیلات بالاتر به دانشگاه های خارج از کشور رفته اند. فعلا دانشکده اقتصاد ده نفر کدر علمی دایم با درجه دکتری و ماستری دارد که رهبری دانشکده را همیشه یکی از اعضای کدر علمی آن به عهده داشته است.

بیانیه مأموریت

مأموریت اصلی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ابن سینا، ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در سطح ملی است و اولویت فعالیت‌هایش متمرکز در قلمرو اقتصاد تجارتی، مدیریت تجارتی و مدیریت دولتی در سطح لیسانس و ماستری می‌باشد.

با توجه به تأکید دانشکده اقتصاد و مدیریت ابن سینا بر ایجاد ارزش برای کلیه ذی­نفعان، این دانشکده وظیفه خود می‌داند ارتقای علمی، آموزشی و پژوهشی کادر علمی و تقویت روحیه خلاقیت و ابتکار در میان کارکنان را بهبود بخشد تا بدان وسیله بتواند زمینه تحصیلات با کیفیت را برای کلیه داوطلبان تحصیل فراهم آورد.

این دانشکده با تأکید بر تأمین نیاز بازار کار به نیروی انسانی با کیفیت،  به عنوان یک نهاد مفید در سطح ملی فعالیت می‌کند و نهادهای علمی با کیفیت را نیز همکار خویش پنداشته و در زمینه هماهنگی و همکاری با آن‌ها تلاش می‌کند.  

دیدگاه

دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ابن سینا در صدد است تا سال 1406 به عنوان پیشروترین دانشکده در دانشگاه ابن سینا، جایگاه ممتاز در آموزش و پژوهش و تولید علم در سطح افغانستان داشته باشد و در شکل‌دهی آینده افغانستان به سمت توسعه و رفاه تأثیرگذار باشد.

دانشکده اقتصاد و مدیریت ابن سینا در پی پاسخ‌گویی به نیازهای علمی، آموزشی و پژوهشی و ارائه راه‌حل برای مسائل پیچیده اقتصادی و مدیریتی در عرصه‌های ملی است تا یکی از بهترین انتخاب برای برترین داوطلبان تحصیل بوده و بتواند پرورش دهنده‌ی انسان‌های خلاق و نوآور، حرفه‌ای و کارآمد و معتقد به ارزش های انسانی، اخلاقی، قانون اساسی و حقوق بشری باشد.

ارزش‌های آکادمیک

دانشکده اقتصاد در راستای مسئولیت انسانی، اجتماعی و اکادمیک خود ارزش های مشخصی را سر لوحه کار و برنامه های علمی و اداری خویش قرار می دهد که برخی از مهمترین آنها در ذیل آمده است.

  1. خرد و خودباوری
  2. عدالت محوری
  3. شایسته سالاری
  4. شفافیت و حسابدهی
  5. صداقت و تعهد
  6. پایبندی به ارزش‌های انسانی
  7. مشارکت پذیری
  8. قانونمداری

اهداف استراتژیک

دانشکده اقتصاد براساس پلان استراتژیک مدون و به روز فعالیت می کند که درآن اهداف واضح و کاربردی مشخص شده است.

  1. بهبود مداوم کیفیت آموزش در دانشکده اقتصاد و مدیریت
  2. ارتقای جایگاه درون سازمانی و ملی دانشکده اقتصاد و مدیریت
  3. توسعه و توانمند‌سازی اعضای کدر علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت
  4. گسترش رشته‌های جدید و ساماندهی (حذف، اصلاح و ترکیب) رشته‌های موجود
  5. بهره‌گیری از ظرفیت‌های محصلان
  6. توسعه بخش تحقیقات دانشکده اقتصاد و مدیریت و تجاری سازی آن
  7. گسترش و تعمیق فعالیت‌های پژوهشی کدر علمی
  8. انتشار فصلنامه علمی پژوهشی
  9. ایجاد و حفظ قدرت رقابتی در ارائه خدمات
  • ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات آموزشی و پژوهشی دانشکده از طریق جذب همکاری رئیس دانشگاه، معاون علمی و معاون اداری دانشگاه
  • تلاش برای ارتقای کیفیت معیشت و جبران خدمات کدر علمی و کارکنان دانشکده اقتصاد و مدیریت
  1. تلاش برای گرفتن پروژه‌ها و مدیریت آن در داخل دانشگاه
  • توجه به ارتقای اشتغال فارغ التحصیلان و معرفی آنان به ادارات دولتی و خصوصی

ساختار

دانشکده اقتصاد در چارچوب فعالیت های اکادمیک و برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود دو دیپارتمنت، هفت کمیته فعال و یک کارشناسی تضمین کیفیت دارد که ساختار آن در چارت سازمانی ذیل آن مشخص شده است.

رئیس دانشکده

محمدهادی اکبری رئیس دانشکده اقتصاد، تحصیل کرده دانشگاه های ایران است، لیسانس مدیریت دولتی از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ماستری مدیریت دولتی با گرایش سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS) از دانشگاه تهران دارد و دانشجوی دکتری مدیریت دولتی (سیاست گذاری عمومی) دانشگاه تهران است، او پیش ازاین در حوزه مدیریت و رهبری سازمان‌های رسمی، ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه خواجه عبدالله انصاری – هرات، عضویت هیئت علمی دانشگاه اشراق – هرات، مدیریت کانکور دانشگاه ابن سینا، ریاست دانشکده اقتصاد ابن سینا-کابل، معاونت مالی و اداری دانشگاه ابن سینا – کابل، مشاوریت مالی و اداری وزارت تحصیلات عالی افغانستان، تدریس در دانشگاه کاتب، غرجستان، رابعه بلخی و گوهر شاد – کابل، تأسیس و ریاست مکتب خصوصی سروش سینا- کابل را در کارنامه خود دارد.

رؤسای قبلی دانشکده

دیپارتمنت‌ها

دانشکده اقتصاد از آغاز تأسیس مجوز دو دپیارتمنت «اقتصاد تجارتی» و «مدیریت مالی و امور بانکی» از وزارت تحصیلات افغانستان به دست آورده بود که تا کنون در چارچوب همین دو دیپارتمنت فعالیت چشم گیر و فارغ التحصیلان زیادی داشته است.